Co trzeba wiedzieć o oponach.

- Serwis
- Części
- Olej silnikowy i płyny
- Koła i opony
- Wypadek lub awaria
- Akcesoria
- Pakiety przeglądów i pogwarancyjne
- Aktualizacja nawigacji
- Informacje serwisowe
- SERVICE PLUS
- Volkswagen
- Škoda
- Audi
- Volkswagen Dostawcze
Co trzeba wiedzieć o oponach.
Twoje opony średnio przejeżdżają drogę równą obwodowi Ziemi i stanowią jedyny kontakt z nawierzchnią. Wykonane są z ponad 200 różnych materiałów, w tym stali i sztucznego jedwabiu. A właściwe ciśnienie pozwala zaoszczędzić paliwo. Chcesz dowiedzieć się więcej o oponach? Sprawdź tutaj.

Etykieta opony UE.
Bezpieczeństwo, komfort, wpływ na środowisko, zużycie paliwa - to wszystko zależy od opon. Etykieta UE za pomocą czytelnych symboli opisuje właściwości danej opony.
Od 1 listopada 2012 roku jest obowiązkowa dla wszystkich nowych opon.
Kiedy opony muszą przejść na emeryturę?
Wskazówki dotyczące pielęgnacji opon. Maksymalna trwałość opony wynosi 10 lat – pod warunkiem, że opona nie zostanie uszkodzona a bieżnik będzie nadal odpowiednio głęboki. Co możesz zrobić, aby opony wytrzymały dłużej? Tutaj znajdziesz kilka wskazówek.

Nie grzej opon.
Szybkość zużycia opon zależy od stylu jazdy. Nie „grzej gumy” i unikaj ruszania z piskiem opon.

Daleko od krawężników.
Przy parkowaniu nie ocieraj o krawężnik, ponieważ może to uszkodzić zewnętrzną warstwę opony i jej konstrukcję wewnętrzną. A wtedy może się zdarzyć, że opona pęknie, na przykład – w najgorszym przypadku – na autostradzie.

Odpowiednie ciśnienie.
Mniejsze ciśnienie – większe zużycie. Sprawdzaj regularnie ciśnienie i zwiększ je, jeżeli jedziesz obciążonym samochodem. Ale uwaga: zbyt wysokie ciśnienie też jest szkodliwe.

Regularna kontrola.
Mierz regularnie głębokość bieżnika i sprawdzaj opony pod kątem uszkodzeń i deformacji.

Dobre wyważenie.
Przy każdej wymianie opon każ wyważyć koła. Przedłuża to żywotność opony a jednocześnie chroni łożyska, układ kierowniczy i zawieszenie.

Pamiętaj o geometrii.
Tylko gdy geometria osi jest prawidłowa, opony zużywają się równomiernie. Na Twoich oponach widać ślady nierównomiernego zużycia? Jedź do warsztatu i zleć ustawienie geometrii.

Zimowy sen i letnie wakacje.
Chłodno, ciemno i sucho – to optymalne warunki do przechowywania opon zimowych i letnich. Twój garaż ich nie spełnia? Nie martw się. Przechowamy Twoje opony. Zapytaj w Autoryzowanym Serwisie Volkswagena.

Czystość.
Chroń opony przed kontaktem z olejem, smarami i paliwem.
Prawidłowe ciśnienie w oponach.
Mniejsze zużycie paliwa, większe bezpieczeństwo.

-
Jak prawidłowo sprawdzić ciśnienie w oponach?
Informację, jakie powinno być ciśnienie w oponach, znajdziesz w Instrukcji obsługi i na pokrywie wlewu paliwa. W zależności od obciążenia samochodu, ciśnienie może różnić się nawet o 1 bar.
-
Czy ciśnienie może być za wysokie?
Przy zbyt wysokim ciśnieniu siła przenoszona jest optymalnie tylko przez środkową część opony. A to oznacza mniejszy komfort jazdy, nierównomierne ścieranie się bieżnika i krótszą żywotność opony.
-
Mierzenie ciśnienia.
Przyrządy do mierzenia ciśnienia znajdziesz z reguły na każdej stacji benzynowej. Ponadto od listopada 2014 roku wszystkie samochody osobowe i SUVy mają system kontroli ciśnienia w oponach. Ciśnienie sprawdzaj w miarę możliwości przy zimnej oponie. Jeżeli opona jest ciepła a ciśnienie za wysokie, nie redukuj go.
-
Czy opona jest nieszczelna?
Opona traci średnio 0,1 bara w ciągu trzech miesięcy. Jeżeli ciśnienie spadnie szybko, być może opona lub zawór są nieszczelne. Obserwuj. W razie wątpliwości udaj się do Autoryzowanego Serwisu Volkswagena.
Prawidłowe ciśnienie w oponach.
Mniejsze zużycie paliwa i większe bezpieczeństwo.
Zbyt niskie ciśnienie powoduje szybkie uszkodzenie opony, co jest jedną z przyczyn, w których dochodzi do obrażeń ciała. Dlatego od listopada 2014 roku wyposażamy wszystkie osobowe Volkswageny i SUVy w system kontroli ciśnienia w oponach.

Ciśnienie w oponie za niskie lub uszkodzony wskaźnik ciśnienia.
Gdy ciśnienie w kole znacznie spadnie lub uszkodzona jest struktura opony, należy jechać powoli, unikać gwałtownych manewrów skrętu i hamowania i możliwie jak najszybciej sprawdzić oponę. Gdy okaże się, że wszystko jest w porządku, a lampka nadal będzie się świecić, udaj się do Autoryzowanego Serwisu Volkswagena, by sprawdził system.


Za płytki bieżnik.
Mniejsza przyczepność
Już przy 4 mm głębokości bieżnika opona ma znacznie gorszą przyczepność na mokrym podłożu, bowiem bieżnik nie odprowadza prawidłowo wody i opona traci kontakt z nawierzchnią. Zalecamy zatem wymianę opon letnich, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, a opon zimowych – 4 mm. Głębokość bieżnika Twoich opon jest mniejsza? Nie ryzykuj i załóż nowe opony.
-
Jaka powinna być głębokość bieżnika w oponach?
W większości krajów europejskich minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Zalecamy przy oponach letnich 3 mm, przy zimowych 4 mm. Im wyższy profil bieżnika, tym lepiej opona odprowadza wodę i tym lepiej chroni przed aquaplaningiem – poślizgiem na warstwie wody.
225 / 45 R17 94 W
Co oznaczają cyfry na oponie?

Szerokość opony w mm.
SOpony samochodów osobowych mają szerokość między 125 mm a 335 mm.

Stosunek wysokości do szerokości.
Jaki jest stosunek wysokości opony do przekroju szerokości w %? Im mniejsza liczba, tym niższa opona.

Typ konstrukcji.
Osnowa osłony składa się w wąskich pasów.
R (opona radialna): włókna przebiegają prostopadle do kierunku jazdy.

Średnica obręczy koła w calach.
Mierzona między krawędziami obręczy. Na ogół średnica wynosi od 10” do 20”.

Indeks obciążenia (Load index).
Określa maksymalne dopuszczalne obciążenie opony w połączeniu z jej prędkością maksymalną. Na przykład przy 94 dopuszczalne jest obciążenie 670 kg – przy prawidłowym ciśnieniu w oponie.
Wiele warstw dla większego bezpieczeństwa.
Opona składa się z bieżnika i szkieletu.

Bieżnik 1-3
Szkielet opony (osnowa) 4-9
- Bieżnik- zapewnia przyczepność i odprowadzanie wody spod kół.
- Bandaż elastyczny - umożliwia uzyskanie dużej prędkości.
- Podkłady bieżnika Stahlcord – optymalizują stabilność opony i opór toczenia.
- Wkładka Textilcord - utrzymuje formę opony również przy wysokim ciśnieniu wewnętrznym.
- Warstwa wewnętrzna – sprawia, że opona jest hermetyczna.
- Pas boczny– chroni przed uszkodzeniami bocznymi.
- Rzeźba bieżnika opony– sprzyja stabilności jazdy oraz wspomaga sterowność i wpływa na zwiększenie komfortu.
- Rdzeń stalowy – dba o mocne osadzenie na feldze.
- Usztywnienie stopki opony – wspomaga stabilność jazdy i precyzyjną sterowność.